Newsletter 01/2013 (leden) Vliv OBA na hodnocení tiskoviny

Verze PDF

Vliv optických zjasňovačů na hodnocení tiskoviny

Taková „nicotnost“ jako optické zjasňovače OBA stojí za největším zlomem v hodnocení tiskoviny za posledních několik let. Je zajímavé sledovat, jak vývoj tiskových materiálů s OBA ovlivňuje kvalitu tisku a způsoby měření tiskoviny. Ukážeme si také, proč zejména do budoucnosti bude důležité provádět měření typu M1 a ne pouze M0 jako doposud.

Optické zjasňovače OBA

Výrobci tiskových papírů v souladu s požadavky koncového zákazníka, aby vše bylo „blýskavější“, ale zároveň „levnější“, již před několika lety začali do nátěrových hmot přidávat tzv. optické zjasňovače. Koncový zákazník chce, aby papír byl stále bělejší a tisk na něm vypadal kontrastněji. A protože dnes je většina tiskových papírů téměř ze 100 % tvořena recyklovaným materiálem, který sám o sobě moc bílý není, musí se chybějící bělost dohánět uměle. A tím umělým způsobem jsou optické zjasňovače, tedy chemické látky, které dokáží přeměnit neviditelné UV záření na záření viditelné v oblasti modrých odstínů. Na první pohled sice krásný trik, který však ve svém důsledku vede k rozčarování zákazníka z barevné kvality tisku.

Proč to nefunguje?

Optické zjasňovače přišly na trh plíživě, nijak zvláště se jimi výrobci papírů nechlubí, navíc když způsobují nejednu noční můru:
1. Způsobují vizuální neshodu mezi certifikovaným digitálním nátiskem, provedeným podle reference Fogra39L, a mezi ofsetovým tiskem, byť je kalibrován na shodu jak s ISO 12647-2, tak u s touto referencí – tisk je vždy studenější, modřejší, málo teplý. Vysvětlení je prosté: Ani ISO norma, ani Fogra39L s OBA zjasňovači nepočítají, prostě je neznají a tudíž je do barevnosti nezahrnují. Reference Fogar39L ukazuje tisk na papíru, který neobsahuje OBA zjasňovače, který je tedy méně bílý, spíše lehce zažloutlý v porovnání s reálnými papíry typu lesklá a matná křída. 

Tuto abnormalitu se bude snažit vyřešit nová verze ofsetové tiskové normy ISO 12647-2, kterou očekáváme letošní rok a která bude popisovat barevnost včetně vlivu OBA. S novou normou pak musejí vzniknout i nové Fogra reference, které vliv OBA popíší, aby mohl být zahrnut do barevného podání např. digitálního nátisku.
2. Způsobuje neshodu mezi vizuálním hodnocením tiskoviny a měřením tiskoviny pomocí spektrálních fotometrů. Zatímco přístroje ukazují, že dva tisky nebo nátisk/tisk jsou v podstatě shodné (mají velmi malé odchylky DE), pak běžné vizuální vnímání ukazuje, že se obě kopie od sebe liší. Vysvětlení je znovu velmi snadné: Zatímco dnešní měřicí přístroje vliv OBA neregistrují, lidský zrak ano (denní světlo i náhledový pult s D50 totiž obsahují UV složku), takže měření se rozchází s lidským hodnocením. Tuto abnormalitu již začaly v loňském roce řešit firmy jako Minolta nebo XRite, které do svých měřicích přístrojů zavedly měření typu M1, které dokáže vliv OBA ohodnotit a podle něj opravit na naměřené parametry, např. koordináty CIE Lab.

Měření M0 a M1 podle normy ISO 13655

Měření M0 je druh měření, které používá iluminant A, tedy světlo o náhradní teplotě chromatičnosti cca 2800 K a bez UV složky, resp. s nedefinovanou UV složkou. Je proto logické, že pokud UV složka na OBA komponenty se nedostane, ty se nedokáží rozsvítit a měřicí čidlo nemůže zaznamenat zvýšený podíl modrého záření. Do loňského roku tento typ měření používaly všechny měřicí přístroje, dostupné na trhu.
Měření M1 je druh měření, které používá iluminant D50, tedy světlo o náhradní teplotě chromatičnosti cca 5000 K a to včetně přesně definovaného podílu UV záření (světlo D50 je ekvivalentem denního neutrálního světla a obsahuje definovaný podíl UV). Nyní tedy dopadající UV světlo aktivuje OBA zjasňovače a v odraženém spektru může sonda naměřit větší podíl modrých složek. Tento nový postup mají dnes korektně implementovány pouze měřicí přístroje Minolta FD5/7 a XRite eXact.  Sonda i1 Pro 2 pak umí měřit hodnoty M1, ale nikoliv přímo, ale obchází použití světla D50 určitým matematickým postupem.