Tvar TVI křivky
Nárůst tiskového bodu je parametr, který udává, o kolik procent se zvětší tiskový bod na papíře oproti hodnotě udanou v datech. Je definován normou ISO 12647-2 a je udáván jako jedno číslo v hodnotě pole 50 %. Takže ISO norma říká, že pro tisk na archovém tiskovém stroji na natíraný materiál (lesklá/matná křída) má být nárůst bodu 14 %, tedy, že v poli 50 % na tiskové škále, má být naměřeno 64 %.
Norma ISO pak ale dále pokračuje, když hovoří o tom, že nárůst tiskového bodu není jen jedno číslo, ale spojitá křivka. Těchto křivek norma definuje celkem 6 s označením A až F. Pro výše popsaný tisk platí křivka A, ze které lze pak vyčíst, že nárůst tiskového bodu ve 40 % je 13 %, nebo že nárůst v 80 % je 11 %. Často se však na její tvar a přesný průběh při kalibracích zapomíná a hodnotí se jen nárůst tiskového bodu ve středních tónech jako jedno číslo, což může být ošidné. Ukážeme si, že to není správné a že tvar TVI křivky má významný vliv na kvalitu tiskové reprodukce.
Tvar TVI z Fogra39L
V předtiskové přípravě, pro separace do CMYK prostoru nebo pro simulaci barev pro digitální nátiskování, se pro tisk na leskle či matně natírané materiály používá známá reference Fogra39L. Z ní vycházejí ICC profily ISOcoated_v2 a Coated_Fogra39L, známé z programu Adobe Photoshop. Reference Fogra39L vznikla při tiskové produkci podle normy ISO 12647-2 a tudíž v sobě obsahuje křivku A pro barvy CMY (má tedy nárůst 13 % v poli 40 %) a křivku B pro barvu K (má tedy nárůst 16 % v poli 40 %). Tisková data, připravená přes tyto ICC profily, svá plošná krytí kompenzují na výše popsané průběhy křivek A/B a očekávají, že reprodukce tiskem bude tvar těchto křivek A/B podporovat, resp. že vznikne právě tento nárůst tiskového bodu a to v celém jasovém rozsahu, nikoliv jen ve středních tónech. Jakmile se tiskový proces od těchto průběhů odchýlí, odchyluje se i barevnost vlastní tiskové produkce a tisk není shodný s digitálním nátiskem.