Newsletter 14/2012 (srpen) Závislost TVI na frekvenci tiskového rastru

Verze PDF

Závislost TVI na frekvenci tiskového rastru

Zvýšení plošného pokrytí TVI (neboli nárůst tiskového bodu) je běžná, normální vlastnost každého tiskového procesu s tekutými barvami (ofset, flexo, ale i inkoustový tisk). Tisková barva po nanesení na papír se rozpíjí, takže tiskový bod zvětší svoji velikost. U tiskových technologií, kde materiál či tisková forma jdou do přímého kontraktu, dojde ke zvětšení tiskového bodu také vlivem tlaku mezi dvěma či více tiskovými válci. U ofsetového tiskového stroje jde o dva přenosy barvy (formový a ofsetový válec, ofsetový válec a protitlak), u flexotisku jde o jeden dotyk a jeden přenos (formový a protitlak). Inkoustový tiskový proces je bezkontaktní, takže se tiskový bod již žádným tlakem nezvětšuje. Shrňme si vlivy, které ovlivní velikost a průběh TVI:

  1. druh barvy a její množství nanášené na papír (množství pigmentu v barvě)
  2. mechanické poměry v tiskovém stroji (tlaky mezi válci a jiné mechanické problémy)
  3. okolní prostředí (zejména teplota)
  4. spotřební materiály (tisková deska, gumový potah, voda a vlhčení)
  5. typ tiskového rastru (AM vs. FM, frekvence tiskového rastru)

AM rastr a vliv frekvence

AM rastr je základním typem rastru, který se dnes používá pro 99 % produkce. Nejčastější tisky na natírané papíry vykazují frekvence rastru 175 lpi až 200 lpi. Závislost TVI na frekvenci tiskového rastru je celkem jednoduchá. Pokud se zvětší frekvence tiskového rastru o 25 lpi (10 lpcm), tedy např. ze 175 lpi na 200 lpi, dojde ke zvýšení TVI ve středních tónech o 2 %, např. z 16 % na 18 % v poli 50 %. Z toho plyne jedno omezení kalibrací: Kalibrace je vždy svázány s použitou frekvencí tiskového rastru. Nelze si tedy myslet, že kalibrace pro rastr 175 lpi vyhoví všem dalším používaným frekvencím. Často se dnes experimentuje s vysokofrekvenčními rastry od 250 lpi výše. Pro něj je tedy nutno udělat individuální kalibrace.

FM rastr a vliv velikosti rastrovacího bodu

Stochastický, neboli FM rastr, se od AM rastru liší v mnoha ohledech, z pohledu TVI je však největším rozdílem zejména velikost tiskového bodu. AM rastr má tiskový bod o proměnné velikosti, který se se zvyšujícím se plošným krytím zvětšuje. FM rastr má tiskový bod o stále stejné velikosti, jehož množství v daném místě se zvyšuje. Tiskový bod u FM rastru je výrazně menší než u AM rastru, většinou jde o hodnoty od 20 do 25 mikrometrů. Z toho plyne, že u FM rastru dochází k daleko většímu nárůstu tiskového bodu. Normalizovaný tisk FM rastrem vykazuje TVI 28 % ve středních tónech, jde tedy cca o 2násobně vysoký nárůst, než vykazuje běžný tisk s AM rastrem. A kalibrace musí s tímto faktem počítat.

Ovlivnění TVI

Kompenzační křivka na ripu CtP je nejjednodušším způsobem, jak kalibrovat barevnost tiskové produkce tím, že se uvede nárůst tiskového bodu TVI do normalizovaného tvaru a velikosti. Nasazení kompenzační křivky má však některá omezení, resp. lze ji nasadit jen při splnění několika zjednodušujících předpokladů (o nich přesně hovoří technická zpráva ISO/TS 10128):

Pigmentace tiskových barev je shodná nebo blízká hodnotám jako v ISO normě resp. ve zvolené referenci Fogra39L. To znamená, že kompenzace fungují jen u konvenčních tiskových barev, nebo u takových barev, kde CIE Lab koordináty plných ploch jsou v toleranci k výše uvedené referenci.

  1. Bělost a chování tiskového substrátu je shodné nebo blízké jako v ISO normě, resp. ve zvolené referenci Fogra39L. To zase znamená, že je nutno použít papír, typicky lesklou nebo matnou křídu (a to již jde o velké zjednodušení, protože dnešní reálné papíry mají velký podíl OBA). Jiné materiály typu film, plast či kov se musejí kalibrovat jiným způsobem.
  2. Tiskový rastr a jeho chování v soutisku s dalšími barvami je shodné s předpoklady ISO normy a Fogra39L reference. To znamená, že je nutno pracovat s AM rastrem. FM rastr (stochastika) už dělá problémy, protože naměřené hodnoty TVI nesouhlasí s vizuálním vjemem. Navíc i některé tiskové technologie (např. bezvodý ofset) mají problémy, aby se rastr choval shodně jak samostatně v tiskové škála a stejně v soutisku s ostatními barvami.

Kompenzační křivky se mohou vytvářet dvěma způsoby, kdy pokaždé je jiný cíl, jiná reference:

  1. Kompenzační křivky s takovým tvarem, aby výsledná nárůstová křivka TVI byla v maximální shodě s referenčními křivka A až F z normy ISO 12647-2. Jde o nejrozšířenější způsob kalibrací, téměř univerzálně používaný v Evropě. Nevyžaduje žádné speciální nástroje či testovací škály. Referenčními ICC profily jsou profily vycházející z Fogra referencí, typicky ISOcoated_v2.
  2. Kompenzační křivky s takovým tvarem, aby výsledné průběhy nárůstu tiskového bodu dávaly neutrální soutiskovou šedou barvu. Jde o metodu nazvanou G7, vyvinutou v USA, která pracuje s průběhem tzv. neutrální denzity. Výsledné TVI křivky nemusejí být dokonale shodné s křivkami A až F z normy ISO 12747-2, ale musejí zajistit, aby bylo v soutiscích CMY a CMYK barev dosaženo neutrality. Tímto způsobem lze částečně kompenzovat i nádech materiálu resp. ne úplně dokonalou shodu tiskových barev s CIE Lab referencemi. Kalibrace G7 se hodně využívají v Americe, vyžadují však speciální softwarové a měřicí nástroje. Pro použití v přípravě tiskových dat jsou k dispozici ICC profily GRACol2006_Coated1v2.

Základem k vytvoření kompenzační křivky je dokonale a přesně změřená křivka přirozeného nárůstu tiskového bodu TVI. K ní se připojí referenční křivka průběhu nárůstu podle ISO normy nebo podle reference např. Fogra39L. Z porovnání těchto dvou křivek se vypočítá kompenzační křivka – a pozor, kompenzační křivka nevznikne pouhým odečtením obou křivek od sebe, postup je malinko složitější (viz Newsletter 12/2012). Kompenzační křivky se používají na ripu CtP a do hry vstupují ve chvíli, kdy rip převádí tisková PDF data na tiskový rastr. Kompenzační křivky z principu své práce ovlivní pouze rastrové objekty, tedy hodnoty v rozsahu 1 % až 99 %.