Podpora HiFi tisku nástroji společnosti Alwan Color
V minulém díle jsme si představili některé metody HiFi tisku, tedy tisku s velkým gamutem. V běžné tiskárně komerční povahy se tyto systémy příliš neuplatňují (snad jen Toyo Kaleido), ale v obalovém průmyslu je potřeba výroby velmi barevně kvalitní tiskoviny nezbytná. A k tomuto cíli se musí tiskárna dopracovat soutiskem procesních a přímých barev. Takže prosím, neplést si HiFI tisk, kdy jdou všechny barvy do vzájemného soutisku s tiskem přímou barvou, která je určena jen pro tisk izolovaných objektů, např. pro logotypy. HiFi tisk vyžaduje speciální nástroje, zejména nástroje pro separace, aby byl schopen zdrojová data v RGB (nebo CIE Lab) převést do obecně N-kanálového výtažkového systému, např. CMYK plus jedna, dvě či více přímých barev. A to není vůbec žádná legrace: k tomu jsou potřeba speciální nástroje, nejdříve takové, co vytvoří N-kanálové profily např. typu ICC, a pak takové, co tyto profily dokáže aplikovat na data a vytvořit potřebné separace.
Ukážeme si produkty francouzské společnosti Alwan Color Expertize, která nově vyvinula nástroje pro přípravu N-kanálových tiskových separací, resp. tiskových dat.
Alwan ToolBox
Alwan ToolBox je úplnou novinkou v produkci softwarových nástrojů této francouzské firmy. Je určen pro vytváření N-kanálových ICC profilů tiskových technologií, které se pak použijí v jiném systému, který vytvoří v datech potřebné separace RGB či CIE Lab. Vytváření těchto ICC profilů zahrnuje návrh testovacího targetu, kde se zejména specifikuje počet kanálů, resp. názvy přímých barev, které budou součástí tiskového HiFi procesu – takže pokud se bude tisknout pomocí Pantone Red 032 C a Pantone Blue 072 C, musí se vygenerovat target, kde se otestuje soutisk všech 6 kanálů (CMYK plus 2 přímé). Takto připravený target se vytiskne za standardních podmínek a změří se spektrálním fotometrem jako CIE Lab hodnoty. Z nich se generuje potřebný ICC profil, v tomto případě 6 kanálový.
Alwan ToolBox kromě toho dokáže měřit přímé barvy separátně a to nejenom v plné ploše, ale také v rastru, tedy ve škále, např. po kroku 10 %. Měření jsou spektrální, aby byla umožněna další práce s přímou barvou (výsledkem je tedy spektrální křivka remise, nikoli CIE Lab data). Kdo zná systém Esko Kaleido, kdy se přímá barva ve škále měří jak na vlastním substrátu,