Newsletter 20/2013 (listopad) HiFi tisk s velkým gamutem

Verze PDF

HiFi tisk aneb tisk s velkým gamutem

Všichni víme, že ofsetový tiskový proces s použitím procesních barev CMYK má limitovaný barevný gamut, tedy, že dokáže reprodukovat jen omezené spektrum barevných odstínů. Pokud porovnáte shodný obraz v RGB na monitoru spolu s jeho tiskovou kopií, uvidíte, kde jsou hlavní slabosti klasického CMYKu. Jde zejména o oblasti sytých sekundárních barev, tedy modrá, zelená a červená, které CMYKový proces vytiskne mdle, tmavě, jako špinavě. Druhou oblastí, kde uvidíte velký rozdíl mezi RGB a CMYKem, jsou tmavé tóny, tedy hluboké stíny na obraze. Historie pokusů, jak zlepšit barevnou kvalitu ofsetového tisku, je poměrně dlouhá. Co já si pamatuji, začala již v 90. letech minulého století, kdy vnikaly systémy tisku sedmi barvami, tedy CMYK plus RGB, což byl velmi logický pokus, avšak cenově a technologicky naprosto „pomýlený“ – kdo měl 7věžový tiskový stroj, kdo uměl dělat 7 separací? Tudy cesta nevede.

Pantone Hexachrome

Prvním pokusem, který byl v praxi jakž takž realizovatelný, byl systém Pantone Hexachrome, který byl vyvinut a začal se používat na přelomu století. A vzhledem k tomu, že za ním stála významná firma Pantone, byly do něj vkládány velké naděje. Z pohledu výsledků tisku šlo o plně funkční systém, který alespoň v určitých oblastech barevných odstínů dával předpokládané výsledky, tedy zlepšil podání sekundárních barev. Šlo o 6 barevný systém, kdy ke klasickému CMYKu byly doplněny další dvě barvy Orange a Green (systém se tedy občas nazývá CMYKOG), které zlepšily barevnost právě v těch kritických oblastech zelených a oranžovo-červených odstínů. Firma Pantone dokonce vydala vzorníky Hexachrome, kde byly ukázaný soutisky těchto barev, aby návrháři mohli v tomto systému své designy připravovat. A kde je systém Pantone Hexachrome dnes? Mrtev. Pokud tento název zadáte do Googlu, najdete jen neexistující odkazy (vč. webu pantone.com), nebo články tak z let 2006/2007. Proč se ani tento systém neprosadil? Za vším hledejte cenu! Ani ne tak cenu vlastních barev, ale cenu 6 desek a 6 příprav tiskového stroje, což neúměrně navyšuje cenu zakázky. Další problémy najdete v předtiskové přípravě, která je jiná než u klasického 4plátového CMYK procesu. Nyní musíte vyrobit 6 plátový dokument, pro které je nutno používat speciální nástroje v podobě zásuvných modulů Pantone HexWrech do Photoshopu. Ten kromě korektních separací musejí vyřešit problém, že sice máte 6 plátů, ale jen 4 úhly pro jejich natočení. Musí se tedy vyřešit moiré a vhodně zkombinovat barvy Cyan/Green a Magenta/Orange, aby tyto mohly používat shodné úhly, ale nikdy nešly do vzájemného soutisku, protože by okamžitě vzniklo velmi silné moiré.

Toyo Kaleido

Když už se zdálo, že HiFi tisk je kompletně mrtvý, společnost Toyo Inks uvedla systém Toyo Kaleido, který se zatím jeví jako první životaschopná technologie. Proč? Protože je reálně použitelný bez výrazných dopadů na cenu zakázky. Protože nevyžaduje žádné speciální nástroje pro předtiskovou přípravu.   Toyo Kaleido je totiž „klasický“ CMYK, tedy jde o stále jen o 4 barvy, takže počet tiskových desek a počet příprav zůstává stále stejný. Barvy CMYK jsou ale upraveny. Největších změn doznala nejenom pigmentace, ale také průhlednost (transparence/opacita), která se stará o vynikající kresebnost v tmavých oblastech. Pigmenty barvy Magenta jsou pak výrazně posunuty do fialových oblastí, pigmenty barvy Cyan jsou lehce posunuty směrem k zeleným odstínům. Pigmentace barev Yellow a Black zůstala totožná. Výsledkem je HiFi tisk se zvětšeným gamutem jak v tmavých stínech, tak zejména v oblastech modrých a fialových barev (tedy soutisky dvou upravených barev Magenta a Cyan) a s mírným, ale zřetelným vylepšením oblastí zelených a červených (tedy soutisky upravených barev Magenta a Cyan s neupravenou barvou Yellow).

Rozšíření gamutu oproti klasickému tisku je tedy extrémní v oblastech sekundární barvy Blue, zatímco v oblastech Red a Grenn dochází jen k mírnému zlepšení. Oblast Blue byla vybrána záměrně, protože zde je rozdíl mezi RGB daty a klasickým CMYKem asi největší. A prokreslené stíny jsou jen třešničkou na dortu. K dalším výhodám systému Toyo Kaleido patří příprava dat. Nemusí se v ní řešit točení úhlů, které může zůstat klasické jako pro běžné zakázky. Neřeší se speciální software nebo zásuvné moduly pro separace, protože lze použít ICC profily, které zvládá nejenom Photoshop, ale dnes také jakékoliv prepress workflow v klasické ofsetové tiskárně. Nejsou tedy nutné žádné dodatečné investice ani na jedné straně výrobního procesu (grafik/tiskárna). Dopad na cenu zakázky je jen v tom, jak moc se do ní promítne vyšší cena tiskových barev Toyo Kaledio. Jak asi sami víte, obecně cena tiskových barev tvoří cca 5 % z ceny tiskové zakázky, takže reálné dopady nejsou příliš dramatické. Jediné, co se mění, je filozofie práce s daty a komunikace s klientem, který chce HiFi tisk využít – zákazník musí do tiskárny dodat zdrojová data v RGB barevném prostoru, nejlépe v širokém Adobe RGB tak, aby v nich byly zachovány všechny syté odstíny sekundárních barev a tmavé stíny. Pokud toho klient není schopen, nemá význam mu tuto technologie nabízet. Nepomůže samozřejmě ani zpětný převod ze CMYKu do RGB, data jsou již zploštěna.

Závěr

Určitě bych nepsal tento článek jako teoretické povídání o nové technologii. Systém Toyo Kaleido již v praxi provozuje v Čechách několik tiskáren, takže je reálně odzkoušený a technologicky zvládnutý. Jde tedy jen o marketing a dohodu se zákazníkem, zda potřebná tisková data v RGB dokáže dodávat.

Obrázek výše: Srovnání velikosti gamutu klasického CMYK tisku a tisku pomocí Toyo Kaleido v oblastech sekundárních barev RGB a v oblasti hlubokých stínů.