Pokračujeme v seriálu o záludnostech přípravy a tisku přímými Pantone barvami. Dnes o tom, jak je to se shodou barevnosti v reálném tisku s barvou definovanou papírovým vzorníkem, či lépe digitální knihovnou. To je totiž rozhodují, zda zákazník bude s tiskovinou spokojen či nikoliv.
Dosažitelnost barvy ze vzorníku
Na začátku seriálu o Pantone barvách jsem popisovali, jak je vyráběn papírový vzorník Pantone PMS Formula Guide. Připomeňme si základy:
1. Tisk je prováděn ofsetovou technologií, ale tzv. suchou cestou, bez vlhčení, bez tiskové desky, přímým vedením tiskové barvy z barevníku na papír.
2. Papírové vzorníky mají své výrobní tolerance, Pantone zaručuje, že 98% vzorníků má chybu dE00 pod hodnotu 2.
Když tento vzorník dostane tedy do rukou grafik (obecně zadavatel tisku), vidí danou barvu, líbí se mu a použije ji. A předpokládá, že tiskárna mu bez problémů tuto barvu reprodukuje. Ale to nejde!
Ofsetová tiskárna
Dalo by se říci, že ofsetová tiskárna má největší předpoklady Pantone barvu vytisknout v barevnosti, jak ji definuje papírový vzorník. Má to však jeden zásadní problém, kterým je vlhčicí roztok. Ten nebyl při tisku Pantone vzorníku použit, zatímco při vlastní reprodukci ano. Voda obsažená ve vlhčení totiž kontaminuje tiskovou barvu (tvoří s ní při tisku tzv. tiskovou emulzi, kdy cca 20 % vlhčení je homogenně rozmícháno do tiskové barvy), tiskovou barvu štěpí, mění její barevný odstín, dělá jí méně brilantní, méně sytou. A to nemluvě o tom, že papírové vzorníky byly tištěny standardními „olejovými“ tiskovými barvami, zatímco se dnes poměrně často vyskytují i tisky s UV barvami.
Druhou samostatnou kapitolou je substrát, papír, na který je tisk prováděn. Papírový Pantone vzorník je tištěn na natíraný lesklý papír (lidově lesklá křída), ale reálné tisky se provádějí na širší spektrum materiálů - matně natírané materiály, volumeny, různé druhy kartonů, z nichž některé mají poměrně výrazný šedý nádech (obalové kartony GC a GD), speciální provozy pak tisknou ofsetem na plast, či kov. Lze sice míchat Pantone barvy a testovat je vzhledem k těmto „zabarveným“ matriálům, ale nelze ani tak čekat dokonalou barevnou shodu s papírovým vzorníkem tištěným na lesklé křídě.